جمعه، 10 فروردین 1403

تفاوت تابلو فرش پوستر بافت و تابلو فرش کامپیوتری

نخ و نقشه شهریار
1

در این مقاله کوتاه تفاوت فرش و تابلو فرش های بافته شده از روی پوستر و تابلو فرش های کامپیوتری بافته شده از روی نقشه عددی را خدمت شما توضیح میدهیم.

 

تابلو فرش شاید مترقی ترین و پیشرفته ترین دسته از بافتنی های دستی که بشر اختراع کرده است باشد. از گذشته های دور، هنر بافت فرش و تابلو فرش در بین مردمان این مرز و بوم رایج بوده است.

در گذشته، تابلو فرش ها بر اساس عکسی که مقابل چشم استاد بافندگی نصب می‌شد و با هنر فردی بافنده از ترکیب رنگ های مختلف بافته می‌شد. واضح است که عکس چاپ شده از ترکیب رنگ های اصلی باعث ایجاد بیشمار رنگ در تصویر می‌شود که در بافت گره به گره، پیاده کردن تعداد نامحدود رنگ میسر نیست.

 

تصویر شطرنجی برای بافت تابلو فرش پوستر بافت

تصویر شطرنجی برای بافت تابلو فرش پوستر بافت 

 

استاد بافندگی از بین تعداد محدودی نخ که بر اساس تصویر طرح رنگرزی شده بود رنگ ها را انتخاب می‌کرد و می‌بافت. اما با ورود تکنولوژی به هنر صنعت تابلو فرش، راه جدیدی برای طراحی تابلو فرش پیدا شده و پیش روی تولید کنندگان تابلو فرش قرار گرفت.

این روزها طراحان تابلو فرش، تصویری که به صورت RGB Color بوده و تعداد نامحدودی رنگ در آن استفاده شده است را با شیوه های تخصصی تبدیل به Indexed color می‌کنند که تعداد رنگ محدودی دارد و قابل بافت می‌باشد. رسالت اصلی این طراح این است که تصویری که با تعدادی رنگ محدود ساخته میشود (indexed color)، بیشترین نزدیکی و تشابه را به تصویر اصلی (rgb color) داشته باشد. سپس فایل indexed color با استفاده از نرم افزار های مخصوص که توسط متخصصان سردرودی طراحی شده است به یک فایل pdf که شامل کد ها برای بافت تابلو فرش میباشد، تبدیل میشود که نقشه کامپیوتری نامیده میشود که نمونه آن را در تصویر زیر می‌بینید.

 

نقشه عددی بافت تابلو فرش کامپیوتری دستباف

 نقشه عددی بافت تابلو فرش کامپیوتری دستباف

 

در مرحله‌ی بعد نخ ها بر اساس جعبه رنگ (color table) فایل نهایی رنگرزی شده و شماره می‌خورند. در نهایت بافنده تنها بر اساس کدها و شماره هایی که روی کاغذ (نقشه) است نخ با شماره مشخص شده را برداشته و در شماره گره هایی که روی کاغذ (نقشه) مشخص شده است، میبافد. بعد از اتمام بافت، تابلو فرش بر اساس توان طراح و رنگرز خلق می‌شود.

شایان ذکر است که نرم افزار نسخه اندروید مخصوص گوشی های هوشمند که شامل فایل صوتی طرح میباشد نیز توسط متخصصان سردرودی طراحی شده و قابل استفاده بافنده ها می‌باشد.

در نوشته های آینده، راجع به مقایسه کیفیت بعد بافت تابلو فرش های پوستر بافت و کامپیوتری هم برایتان توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

نحوه خرید:
برای اطلاع از نحوه سفارش، با ما تماس بگیرید
تلفن تماس:  34205654-041    -    09146636536
اطلاعات بیشتر:
ـ ارسال کلیه محصولات رایگان می‌باشد
ـ هزینه ارسال دار قالی برعهده مشتری میباشد
ـ مصالح بافت شامل پود ضخیم و نازك تابلو فرش و چله پنبه و فایل صوتی ، همراه نخ و نقشه به صورت رایگان ارائه میشود
ـ جزوه رفع ایرادات حین بافت را میتوانید از سایت دانلود کنید
ـ در صورت نیاز به ابزار بافت (چاقو (قلاب)، دفه ، سیخ)، اعلام نمایید (هزینه اضافی دریافت میشود)
ـ در صورت نیاز به چله ابریشم اعلام نمایید (هزینه اضافی دریافت میشود)
ـ در صورت نیاز به دار چله کشی شده اعلام نمایید (هزینه اضافی دریافت میشود)
[/xfgiven_price]

ارسال نظر

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود

نظرات

  1. User Avatar
    میهمان
    • زهرا غیور
    • ( 04 اردیبهشت 1402 )
    • 0
    سلام ببخشید تبدیل عکس به نقشه هزینش چقد درمیاد ممنون ازتون
گفتگوی آنلاین